Tuesday, May 22, 2012

Our Precious Anniversary's Gift

Tiada hadiah yg paling ternilai melainkan apabila aku disahkan hamil buat kali kedua. Alhamdulilah..ada juga rezeki kami after miscarriange pada 21 Oct 2011. Bila bulan Mac aku x dtg period lngsg, then aku buat test sendiri pki UPT Clear Blue and resultnye mmg Bluelah..double line. 5 Apr 2012, aku g check ngn doc fatimah di klinik An-Nur, Bangi n confirm preg cuma x nmpk ape2 lg time scan. Sedey la jgk time tu..takot jd cam dulu. So, doc suh aku tunggu lg a few weeks sbb maybe too early. 16 Apr..aku decide nk try 2nd opinion..so aku n papaleh (gelaran bru aku bg kt hubby..hihi) g kt another branch kt reko sentral n met doc aliza. Kami pegi after opis hour..yg bgsnye klinik ni bukak smpi kol 10 mlm..so senang utk kami yg bekerja cam ni...doc ni mmg peramah cam doc fatimah jgk..after scan, akhirnye nmpk kantong baby..bulat n cantik terletak dlm rahim aku. Tp masa ni janin xde lg and doc bg tau baru 5 minggu je..so betollah time ngn doc fatimah..masa tu maybe dlm 3 minggu bru..hehe..hilang rasa risau dihati. 


masa 5 week check up..nmpk kantong je..

Next risau lak bila nk tgk ada janin ke tak. Sometimes ada jgk kandungan tak menjadi..kantong ada tp janin xde..( berkat rajin google..). Doc Aliza suggest supaya aku dtg blk after sebulan. So, dgn kata lain..LMP aku tak leh kira dari 1st day of my last period sbb kitar haid aku panjang n tak tetap. Bermula dr saat tu..adoi mak....morning sickness aku makin menjadi esp start dr minggu 7 smpi skrg..memula pg je...tp lately smpi ke mlm aku leh muntah. Bnyk la kepantangan aku time ni.. 

1. Xleh bau dapur ( kat opis awl2 aku leh lg msk kantin..tp sejak last week..semua aku kim je kt member) 2. Xleh mkn,pndg n bau mende bergoreng..berlemak..tgk minyak n mknan kt tb pon dh wat tekak aku loya.. 
3. Mood pon asyik berubah2..kekadang jd emo tak bertempat..sori ciki..gado ngn ko ari tu.. 
4. Seb baik bau papaleh xde isu cume bila merokok tu mula darah aku naik..hihi 

Time aku tulis entry ni, dh msk 10 weeks..and last jumaat smpi hr ni(selasa), aku amik cuti n MC tuk rest. Xleh jd..sbb sblm tu bila last khamis, aku muntah terok n smpi tangkap ke pala sakitnye..aku rasa x mampu nk ngadap meeting yg pnjg n bermcm2 isu kt opis. Lg pon thn ni aku x amik lg MC.. Alkisahnya hari khamis tu, after blk, kiteorg terus g klinik sbb aku ckp ngn papaleh...mmg x thn sgt2..doc cuma senyum je...dah mmg tu time nyer. Aku request nk scan..n bila scan je...OMG..doc aliza pon terkejot bila nmpk ada 2 janin yg bergerak..aku terdiam..papaleh tercengang..n confirm doc ckp aku hamil twin. Biar betik!! bila doc capture dua2..dia asyik nyorok..tp bila tgk kt skrin mmg confirm ada 2 and sudah terpisah ngn sempurna. Insyallah maybe kembar tak seiras..aku baca kat tenet..maybe aku produced 2 ovum..yelah kiteorg mana ada keturunan kembar. Padanla doc ckp muntah teruk sbb kalo preg twin mmg double morning sickness nye. 


2 janin ..tak dok diam bile nk snap pic....

Ape pon syukur alhamdulilah..doc ckp preg ni high risk n jgn hope sgt..ape pon doa bebnyk. Aku n papaleh speechless..smpi aku saja buat lawak ngn die..kalo yg hari tu 'menjadi' sure ank kita dah ada 3 org dh..huhu. Blk tu aku citer kt both mak..MIL la plg terkejot...die dok pening2 time tu leh tersenyum lebar. Bermula dr tu, hr jumaat smpi smlm..aku totally flat..semua mkn kuar blk. Xde tenaga lngsg. Smpi aku rasa pipi n bahu aku makin mengecil..cheh wah! Bila x thn sgt, smlm isnin, aku drive sesorg g klinik. Papaleh xleh join sbb ada tender. Aku citer smua mende kt doc n die bg pilihan samaada nk masuk air kt spital (warded 50-50) or try cucuk kt bontot. Ubat tu leh thn smpi 8 jam.aku pilih cocok je la...msk wad kang pnjg lak citer. Alhamdulilah towards petang smpi hr ni aku beransur ok. And the fact hr ni dlm sejarah aku x vomit langsung! Doc bg aku MC 2 hari..insyallah kalo mlm ni ok n x muntah..aku gi la keje sok. If not MC or EL la jwbnyer. That's why la aku mampu tulis entry ni hr ni after sekian lama x bukak blog. Whatever happen, aku nk coret jgk apa yg berlaku bcos this is part of family history to my future generation. Insyallah, kalo ada rezeki, we will happily meet both of you in This Dec..ape pon yg terjd aku redha..pasrah...love both of u. Note: nk uplod pic xleh pulak thru safari ni..tgklah kalo rajin buksk laptop..

0 comments: