Sunday, February 3, 2013

Tanggungjwb sbg ibu

Allah kurniakan aku 2 org anak..
Bukan hak kekal tp dipinjamkn utk aku bentuk menjadi hamba yang taat kepadaNya. Aku harus sedar n igt perkara ini selalu. Bila tgk wajah2 si kecil ni, ku akui akan tanggungjwb yg perlu aku pikul. Kadang2 aku smpi terpikir..selama ni aku bergantung kpd mak aku,.aku rasa selamat bila berada disampingnya..rasa dilindungi..tp kini anak2 pulak yg patut rasa cam tu terhadap aku. Argh..isaunye la kalu x dpt buat dgn baik..masa tak boleh diundur. Silap langkah, silap ajaran..mungkin aku akan menyesal n mengutuk kelemahan diri sendiri. Apa pon, aku kena bnyk membaca n bnyk belajar dr senior..how to be a good mom n parents..ini aku dh kena start dr sekarang..
1. Mandikan baby
Bukan setakat mandi je, aku perlu make sure brg mandian die suit dgn kulit diorg, kebersihan bilik air tu pon kene jaga..
2. Makan minum baby
Ni pon aku kene monitor kesesuaian susu, jumlah ml yg perlu diberi mengikut usia diorg, kebersihan botol2, get ready ngn makanan pejal diorg (soon!!)
3. Kesihatan baby
Ish..time diorg demam sikit baru ni aku dh cuak..inikn penyakit lain. Tgk misi injek diorg pon naik seriau aku..adeii. Mak aku pesan ni bru permulaan..ape pon..every schedule checkup mesti kene ikut, rongga terbukak diorg spt hidung, bwh tuttt n telinga mesti kene slalu clean. Termometer kene ada..and check suhu bdn diorg slalu. Bkn ape..if baby kena demam je..tu plg scary sbb boleh bawa ke penyakit lain...
4. Keperluan baby
Dah jd top priority..keperluan aku campak tepi dulu. Diorang tgh nak membesar..baju2 kejap je tak muat..plg ketara ialah barut and stokin kaki. adeii...cptnye tak muat. pakaian, hygine, makan minum, aksesori travel semua mesti lengkap. Rasa barang diorg lagi bnyk dr aku dah...nanti kene wat double plak utk letak kat umah pengasuh....ongkos ongkos...mcm air kuar..tp aku caya babies aku ada rezeki masing2..
5. Jaminan Masa Depan
Masuk je keje t, aku dah kena wat akaun simpanan utk diorg. Cash yg sumbangan rakan2 n family masih ditangan aku. Mesti menabung stat skang utk masa depan diorg or in case emergency happen. Faleh pon dah buat insurance coverage utk diorg under Etiqa.
6. Didikan to baby
Abah mmg pentingkan didikan agama n adab utk kiteorg. Aku dah kene start train diorg..maybe utk permulaan cara salam dgn org tua...tak guna duit bnyk tp adab xde. Aku tak suke kalau antara family menggunakan 'aku ko'..tak kira la antara ibu bapa dan anak atau antara adik beradik sendiri. Walaupun persekitaran tu ada..aku nak sesapa pnggil diorg dgn nama bukan ..'ko..engkau'..cam org pahang ni..kita ckp 'awok..'...takde la ganas sgt kn. Buku2 bacaan diorg pon dah kene ready...huhu. Didikan agama..mesti bermula dgn solat..mmg la kecik lg..tp diorg mesti tgk ibu bapa diorg sendiri semayang..kalau x mula..mmg takde tanam la kat diri diorg ni..

Anak2 kecil ni ibarat PC kosong takde mende..fizikal je ada..kita kena ajar..kene sekolahkn diorg..didik diorg..tu la peranan ibu bapa...aduii agak2 dah tua2 ni..makin pnjg sikit pemikiran aku...walaupun org ckp kita kene slalu berpikiran positif...tp bg aku kekadang kite perlu jgk ada pikiran negatif tu..supaya kita sentiasa berigt..amik tindakan awal..buat backup..

0 comments: