Thursday, September 1, 2011

Aidilfitri 2011

B.A.L.I.K R.A.Y.A

Ini merupakan 1st time aku menyambut hari raya selepas bergelar bini orang. Terasa cepatnya masa berlalu..sedar2 after 29 hari berpuasa, Syawal dah menjelma. Koya punye ayat!! hehee. Seperti yang dirancang, tahun ni of cos akan beraya di kampung aku. Kami bertolak 28hb Ogos (lepas Magrib) sebab nak sekali ngan abg aku yang mana flightnya tiba dari Sabah petang tu..kami pick-up dia kat LRT Sg Besi seperti yang dijanjikan dan terus menghala ke Lebuhraya MRR2 sebelum masuk ke Lebuharaya Pantai Timur. Hujan renyai2 tak memberi impak langsung la kat kiteorg..sebab jalan so clear-lah!! Except that my hubby tak leh nk smoke sgt sbb hujan (susah bukak tingkap + segan kot sbb abg aku ada..hahhaa). Kami tiba kat kg lebih kurang kol 12 lebih...rupenya mak ngn abah pon tak tido lagi sbb tunggu kiteorg punye psl lah..asyik2 mesej aku dlm keta tanya kat ne..sapa tak risau ye dok?? Igt naim sorang je yg tunggu sbb die tgh syok melayan MU belasah team ape tah...aku pon tak igt..

Inai raya seperti entri aku seblm ni..

P.R.E R.A.Y.A

Ingat tahun ni abah tak nak wat lemang...rupenya wat jugak...!! haha..sebab tak de choice..ramai org takmo terima tempahan dah...ala..tahun ni sambutan cam biase je..mak wat rendang daging, nasi impit and kuah kacang je. Aku? aku tolong2 je la..hehe..bukan reti masak sgt pon..tapi balik kali ni mmg aku rasa best sgt2 sbb dapat makan masakan mak!! tak tau la napa..walau se-simple sardin skali pon..mmg nikmat rasa masakan mak sendiri tu..tuhan je la yg tau. Masa 1st day smpi kampung tu, mak dah get ready dgn ayam masak merah kesukaan aku..tak perlu campur sos (which i don't like it!!)..yg penting pedas and rasa bawang tu yang penting!! Tak lupa jgk sambal belacan yg mak buat...smpi hubby aku takmo lengahkan masa utk time makan sbb nk sambal ni punye psl..bila dah abis tu..siap tanya lagi..sambal tu mana..aku la tu yg kena wat kat umah nanti..tapi confirm tak sama punye dgn apa yang mak aku watnyee....

Membakar diri..

menu hari raya tahun ni..

DURING R.A.Y.A

Semayang raya start kol 8.30am yang diketuai oleh Pak Ngah Jaapar. Dia jugak yg bagi khutbah tp yang jadi imam tu budak muda..of cos aku tak kenal. Syok la raya tahun ni sbb time semayang tu..angin sejuk dari luar menderu2 masuk...nyaman je..lepas solat..ada jamuan makan sikit untuk penduduk setempat. Surau kiteorg je ada makan2..pakcik aku ckp surau kat kawasan merapoh lama takde pon mkn2 cam ni. After solat, aku cecepat tukar baju raya aku..and for the 1st time salam raya ngan hubby aku (of cos takde gambo nk letak sini..hehehe)..mintak ampun..give big hug and kisses (opps..) and at the end..dapat angpau raya..yihaaa!!! Then salam2 ngan mak abah and sedara2 yang datang umah. Kelakar jugak sbb ada cameraman tak bertauliah nk tunjuk hero snap2 pic kiteorg..hehe. Semua sbb nk merasa guna DSLR aku tu..


Selepas solat..bermaaf-maafan di Aidilfitri

hijau seperti baju kawen kiteorg..tahun depan nk warna pe yek?

wif family...

L.E.P.A.S P.A.G.I R.A.Y.A

Petang tu..mood raya dah kurang..so kiteorg amik peluang gi kebun..tujuannya at 1st nk bg makan ayam + kutip cili padi (dah abis stok kt umah)...tp bertukar jadi lain laks bila abg aku and adik aku terjun dlm sungai!! sbb tetibe je nampak jernih gitu..aku n paleh tak de la nk terjunnye..baju pon tak bawak...gi kebun pakai jubah tu!!hahaha..dah la hitam..nyamuk bnyk giler hurung aku...adei..kebetulan 'anak-anak' abah tu..si munai n geng die takde kat dangau tu sbb balik raya ke kl..so takde la weird sgt gi situ...

membakar diri utk halau nyamuk!!

oyi and ayam

sungai yg jernih gitu..

durian terakhir

kucing munai..

B.A.L.I.K R.A.Y.A

Kami pulang ke KL semalam (Khamis, 1 Sept) sebab esok dah keje. Seb baik jalan ok..kalau balik hari Ahad tak tau la nk ckp pe. Kami tak terus balik umah sebab tetibe rasa nk tgk wayang laks...so kami menuju terus ke Mines. Balik je umah dah dekat kol 6. Malam tu dlm kol 9.30, aku, hubby, mak, aju and zaidi gerak menuju ke umah Mak Usu (adik sepupu mak) kat Saujana Impian. Cantik umah dia!! Ada kandang rabbit and burung lagi!!..untung dapat corner lot..anak2 die syok agaknya tgk kami datang..terus ajak main bunga api..syok!! balik umah dah dkt kol 12 malam..mak aii..lama gak kami ada kat umah diorg..

laki2nya melepak n berasap..

yang kecilnye main bunga api..

yg besaunye...amik gambo ler..

0 comments: