Tuesday, September 20, 2011

Singapore Trip 16-18 Sept 2011 (Part 1)

16 Sept 2011 (Jumaat) – Hari Pertama

Selewat kol 8.00 pagi, aku dah bangun, mandi, siap² and take my breakfast -- Nasi Lemak Sambal Udang & Petai yg dibeli oleh bebeh kat mana tah. Sempat lagi aku buat air tea ‘O’ untuk semua + jemur semua kain² yang aku dah basuh the night before. Maklumlah, bila musim hujan ni, susah nk jemur tengah panas..so aku jemur bawah porch je la. Siap pesan kat bebeh suh angkat..hehe. By kol 9.15 pagi, aku ngan bebeh dah gerak menuju ke umah Kak Zura kat Tmn Tropika untuk pick-up die and nabila. Tumpang kete aku untuk ke LCCT. Seb baik umah dekat…so dalam perjalanan tu, sempat lagi aku tunjuk video Raya yang dibuat oleh Cikibam which featuring muke ni-lah ke Nabila and of cos kat bebeh. So, sesapa rasa nak tgk boleh lah klik ni àNazam eLebaran’. Sempat lg nk promote tu..haha

Tiba di LCCT dekat kol 11 am. Kami terus cari Ciki and Kak Azlina sebelum check-in. Kak Su and Nadrah lak masih OTW and kami proceed dulu ke kaunter R8. Boarding time adlh pd kol 11.20 am and nampaknya flight cam ada ‘lewat’ sikit. But of cos perjalanan hanya makan masa tak sampai sejam pon. Baru nak pekena nasi lemak (for the 2nd time tu!!), skali dah announce kata x lama lg dah nk smpi. Makan ngan pelahap nye lerr… Sampai ke Changi Airport lebih kurang kol 1ptg sudah..

Ni kisah trangis kat airport…oleh sebab Ciki excitednye nak rakam video..kami pulak (aku and kak su of cos!!) ngan excitednye nak jadi ala-ala VJ la konon²nyer…huahua..so bila kiteorg kat escalator bergerak kat airport tu (jenis landai tu..), kami of cos la membelakangkan diri utk pndg Ciki. But kami tak perasan yg kami dah smpi towards the end of the escalator…skali terkungking la kiteorg..smpi passport aku pon terpelanting jauh…huhu..and of cos semua org gelak ramai². So nak cover malu, aku pon gelak la kuat² jgk..kuikui…

Saat-saat sebelum terkungking...(pinjam word along ciki)

Kami took Skytrain dari terminal 1, Changi Airport menuju ke MRT Pasir Ris. Sebelum tu, kami dah beli EZ Pass (mcm touch and go) gitu dengan nilai sebnyk $12. EZ pass ni mudah la untuk kami gerak kemana² sbb shuttle bus diorg pon pki pas ni. In fact, this pass valid up to 5 years and aku perhatikan majority Singaporian gunakan pass ni instead of bayar secara manual.

with Kak Azlina dalam MRT

Once tiba kat MRT Pasir Ris, kami took shuttle bus no.403 menuju ke tempat penginapan kami di Pasir Ris Holiday Flat yang terletak kat last stesen utk route bus no.403 ni. Cuma $1 tambangnya. Actually flat ni under Singapore Gov and kami dah book online sejak bulan pose hari tu. Memang murah, dimana untuk tarikh 16-20 Sept, 3 rooms flat cuma di caj sbnyk $178 and after convert, sorang kena byr lebih kurang RM70 je utk sepanjang 5 hari tu. So, if sesapa berminat, bolehlah lawat page ni à www.pa.gov.sg untuk tempahan. Kena buat payment guna kredit kad la yekk…

waiting for 403 Shuttle Bus

Ni lah tmpt penginapan kiteorg..

After asar, kami siap² untuk cari makan² and agree untuk pergi ke Bugis Street. Seperti biasa kena naik bus shuttle tadi balik ke MRT and straight forward boleh smpi ke MRT Bugis St. Sistem train kat sini mmg user friendly giler and I think Malaysia kena start la tiru mana yg bagus kan..Smpi kat MRT Bugis, kami menapak sikit menuju ke Arab Street sebab bebudak tepi jalan tu ckp, masakan Melayu bnyk kat situ. So, tak jauh mana, kami jumpe lah satu restoran mamak ni panggil Restoran Zam Zam. Aku, Kak Zura n Nabila hanya order Mertabak Ayam ($6) and sirap ($3) while lain nmpknye ada yang mkn briani la..mertabak la..ns goring la..milo dinosaur lahh…aiyakk!!!

Mata pon dah ngantuk, and to save energy for tomorrow..so kami decide utk balik terus ke flat except for Kak Su and Nadrah yang masih bersemangat waja untuk cuci² mata..

To be continued..

0 comments: